Een dag op pad met accountmanager Bernd

 

Als autofanaat was Bernd tijdens zijn studie in eerste instantie op zoek naar een stageplek binnen de autobranche. Tot hij in contact kwam met onze algemeen directeur Ad Dorst en in gesprek raakte over de mogelijkheden binnen Maas & Hagoort. Sindsdien is Bernd werkzaam bij Maas & Hagoort waar hij startte op de binnendienst met het creëren van lichtoplossingen. Inmiddels is hij accountmanager geworden. De bijbehorende werkzaamheden en het vele klantcontact voert hij met name in het Noorden en Oosten van het land uit.

In gesprek met de klant

Bernd is vaak op pad. Zijn werk bestaat grotendeels uit het contact met klanten die hij bezoekt. Tijdens zo’n klantbezoek investeert Bernd graag in de samenwerkingsrelatie en gaat hij samen na hoe Maas & Hagoort en de betreffende klant voor elkaar van betekenis kunnen zijn. Bernd vertelt: ‘’wanneer er sprake is van een concreet project, wordt dit uiteraard besproken; loopt alles zoals verwacht, zijn er zaken waarin wij als Maas & Hagoort mee kunnen denken of kunnen adviseren, etc.’’ Daarnaast zijn de huidige omstandigheden en ontwikkelingen op wereldniveau ook vaak onderwerp van gesprek, omdat dit regelmatig gevolgen heeft voor levertijden en prijzen. ‘’Hierin denk ik altijd mee en zet ik mij in het beste te zoeken voor de klant.’

Wensen van de klant voorop

Zodra een concrete aanvraag bij Bernd binnenkomt heeft hij veel contact met de binnendienst bij Maas & Hagoort waar de engineers het lichtproject uitwerken. Zo brengt hij bijvoorbeeld vanuit zijn gesprek met de klant de wensen over die de betrokken engineer vervolgens verwerkt in het ontwerp. Dit is kenmerkend voor de rol van Bernd: ‘’ik ben het eerste aanspreekpunt en het gezicht van Maas & Hagoort richting de klant. Hierin staat de relatie met de klant voorop en zet ik mijzelf in om bijvoorbeeld een lichtplan op tafel te leggen wat echt waarde toevoegt aan het project van de klant. Dit kan bijvoorbeeld gemak en tijd zijn of een goedkoper alternatief.’’ Gedurende het hele traject, houdt Bernd een vinger aan de pols om te zien of het proces vervolgens volgens plan verloopt. Ook hierin blijft hij in nauw contact met de klant zodat eventuele wijzigingen of aanpassingen snel doorgevoerd kunnen worden. Altijd met als hoofddoel de klant te helpen waar nodig en de lichtoplossing te bieden die wordt beoogt.

''Een tevreden klant die wij als Maas & Hagoort van dienst kunnen zijn; daar zet ik mij voor in.’’
Een mooi resultaat

‘’De realisatie van het nieuwe logistieke centrum en hoofdkantoor voor Trendhout in Hattemerbroek is een mooi voorbeeld van zo’n intensieve samenwerking. Samen met Scheer & Foppen Installatietechniek B.V. hebben wij verlichting toegepast die aansluit bij de wensen van de klant en voldoet aan de gestelde eisen.’’ Hij besluit vervolgens: ‘’wanneer ik een constructief gesprek heb met een klant en er wederzijdse vertrouwen is in de samenwerkingsrelatie, dan mondt dat meestal uit in een mooi project waarin we samen kunnen optrekken. Een tevreden klant die wij als Maas & Hagoort van dienst kunnen zijn; daar zet ik mij voor in.’’