Station Eindhoven

Het rijksmonument station Eindhoven is geopend in 1956. In zijn huidige vorm kan het station het verwachte aantal reizigers van 115.000 per dag in 2020 niet aan. Daarom wordt het verbouwd. Tegelijkertijd wordt de toegankelijkheid verbeterd. Om de verbouwing mogelijk te maken, verhuizen enkele winkels naar tijdelijke locaties op het Stationsplein

Nieuwe reizigerspassage

Eindhoven krijgt een nieuwe, 13 meter brede reizigerspassage, waardoor de stationscapaciteit verdubbelt. De passage biedt straks alle voorzieningen voor reizigers en wordt de nieuwe, doorgaande route. In de passage worden extra trappen, roltrappen en liften aangebracht.

De huidige tunnel – na de verbouwing geen doorgaande route meer – blijft bestaan en wordt met doorgangen verbonden met de nieuwe passage.

Oorspronkelijke uitstraling

Station Eindhoven is een rijksmonument, gebouwd tijdens de wederopbouwperiode na de Tweede Wereldoorlog. We verbouwen het station met behoud van de oorspronkelijke uitstraling. De vele authentieke details blijven bij de verbouwing behouden. We maken ruimte binnen de monumentale bebouwing, maar aan de buitenzijde van het station verandert feitelijk niets.

Gereed in 2016

De bouw is begonnen in 2013. Vanaf eind 2015 kunnen de reizigers de nieuwe passage gebruiken. Een jaar later wordt het project afgerond.

ProRail verbouwt station Eindhoven in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Brabant, de gemeente Eindhoven en NS.
Maas & Hagoort verzorgt hiervoor de verlichting!